Vai mūsdienās vēl vajadzīgs koučs, ja ir mākslīgais intelekts?
Nenoliedzami, mākslīgais intelekts arvien mērķtiecīgāk nonāk mūsu darba vidē un arī personīgajā dzīvē. Pēc sākotnējās intereses (vai skepses) izkristalizējas jau praktiskākas priekšrocības, un arī pats instruments kļūst arvien pielietojamāks. Patiesi, arī koučingā (atkarībā no tēmas), mentālās veselības tēmās, kā arī praktiskās psiholoģijas jomā var ļoti efektīvi izmantot mākslīgo intelektu (MI), saņemot vērtīgus ieteikumus un risinājumus.
Bet kā paliek ar koučiem un citiem profesionāļiem? Vai mēs nevienam vairs nebūsim noderīgi?
Lai gan MI piedāvā automatizētus ieteikumus un strukturētus risinājumus, cilvēks kā koučs sniedz neaizstājamu emocionālo inteliģenci, empātiju un pielāgotu atbalstu, kas ir būtiski efektīvai personīgajai izaugsmei.
Kāpēc mākslīgais intelekts nespēj pilnībā aizstāt kouču?
Esmu apkopojusi pāris svarīgus ieguvumus, kāpēc (kaut vai papildus MI) ir vērtīgi izvēlēties sadarboties ar kouču - cilvēku:
Koučs kā cilvēks spēj atpazīt emocijas, izrādīt empātiju un kopumā radīt saikni ar savu klientu - tas ir ļoti svarīgi, ka vari uzticēt savas domas un emocijas! Un koučs spēj arī reaģēt uz to, kas netiek pateikts vai uzrakstīts. Profesionālam koučam - cilvēkam, piemīt emocionālā inteliģence un empātija.
Kā cilvēki mēs visi esam sociālas būtnes – cits intensīvāk, cits mazāk intensīvi, bez savstarpējām attiecībām dažādos griezumos neiztikt. Koučs veido uzticības pilnas attiecības, kas bieži vien ir procesa panākumu atslēga! MI spēj dot informāciju, bet ne personisko saikni.
Koučs - cilvēks spēj pielāgoties klienta vajadzībām un personībai – un mēs katrs esam tik dažādi! Katrs cilvēks ir unikāls, un koučs pielāgo savas metodes un savu darba veidu, lai sadarbība būtu efektīva un atbilstoša tieši individuālajiem izaicinājumiem.
Mūs iedvesmo citu cilvēku personīgie stāsti, pieredze un situācijas. Pat, ja to spējam izlasīt vai uzzināt paši (arī izmantojot MI), tikai tiešā saskarsmē koučs iedrošina, arī motivē un atbalsta gūt virzību un sasniegt savus mērķus.
Kouča - cilvēka pamatdarbs ir jautāt, aktīvi klausīties un padziļināt izpratni par detaļām - no visām pusēm. Un vienlaikus koučs spēj sniegt atgriezenisko saiti “šeit un tagad” - tikai koučs-cilvēks ir spējīgs dinamiski pielāgoties klientam un tādējādi radīt unikālu un efektīvu sesiju.
Kad klienta situācija jau ir izaicinoša vai samudžināta, koučs - cilvēks ir ne tikai profesionāls atbalsts, bet arī emocionāli saprotošs sarunas partneris - un tas ir būtiski!
Mākslīgais intelekts spēj sniegt efektīvus rīkus un tehnoloģiskus risinājumus, taču tas neaizvietos kouča emocionālo intelektu, empātiju un spēju pielāgoties klienta unikālajām vajadzībām.
MI spēj sniegt daudz informācijas, spēj automatizēt uzdevumus, tomēr koučs - cilvēks ir neaizstājams, jo ir saiknē ar savu klientu, pauž emocionālo inteliģenci un spēj pielāgoties katra klienta individuālajām vajadzībām.