Komandas komunikācija: Kā to uzlabot un veidot atvērtu un saskaņotu darba vidi
23. aprīlis, 2024 pl. 16:54
Savstarpējā komunikācija visās savās dažādajās izpausmēs (sarunas, norādījumi, e-pasti, ziņas, arī
emocijzīmes un ķermeņa valoda, žesti)ir kā dzinējs, kas padara komandas darbu plūstošu un
efektīvu. Tas nav tikai vienkāršs dialogs starp komandas locekļiem, bet gan komplekss process, kas
ietver informācijas apmaiņu, sapratni, motivāciju un sadarbību.
Efektīva komunikācija ir pamats veiksmīgam komandas darbam.
Patiesa, atvērta un laba komandas komunikācija uzņēmumā veicina:
1. SAPRATNI UN SASKAŅOTĪBU: Pareiza un skaidra informācijas plūsma (mutiski vai rakstveidā)
palīdz visiem komandas locekļiem saprast kopējos mērķus, uzdevumus un gaidāmo rezultātu.
2. UZTICĪBU UN ATVĒRTĪBU: Labi veidota komunikācija veicina uzticību un atvērtību starp
komandas locekļiem, kas ir būtisks faktors sadarbības un produktivitātes veicināšanā.
3. MOTIVĀCIJU UN IESAISTĪŠANOS: Labi izstrādāta komunikācijas stratēģija vai noteikumi palīdz
motivēt komandas locekļus, veicina iesaistīšanos un liek justies svarīgam un novērtētam.
Kāpēc bieži komunikācija pieklibo?
Lai gan visiem zināms, ka savstarpējā komunikācija ir svarīga, bieži vien iesaistītie izjūt tās trūkumu,
kas var radīt negatīvas sekas:
➜ Nesaprašanās, pārpratumi un nekonsekvence: Neprecīza vai nepietiekama informācijas
nodošana var izraisīt pārpratumus un nekonsekvenci, kas savukārt var novest pie nepareizas
rīcības vai rezultātu sasniegšanas aizkavēšanās.
➜ Konflikti un neuzticība: Nepietiekama komunikācija var novest pie liekām domstarpībām vai
konfliktiem, neuzticību starp komandas locekļiem, kas ietekmēs sadarbību un veiksmīgu
rezultātu sasniegšanu.
➜ Samazināta kopējā darba motivācija un produktivitāte: Ja komunikācija nav efektīva, tas
neizbēgami noved pie motivācijas un produktivitātes zuduma, jo komandas locekļi var justies
nejēdzīgi vai nevajadzīgi.
Nereti tieši darba rezultātos, piemēram – projektu izpildes kvalitātē, iesaistīto kolēģu attiecībās, klientu apmierinātībā - ir pamanāms, cik laba un cik funkcionējoša vai disfunkcionējoša ir komandas komunikācija.
Ja kopumā komandā ir sūdzības par:
- nevienlīdzīgu darba sadalījumu vai darbu atkārtošanos/ dublēšanos
- sliktu darbu plānošanu
- nepietiekamiem rezultātiem
- sliktu atgriezenisko saiti no klientiem vai sadarbības partneriem
- stresa pilna darba vidi
- zemu kolēģu iesaistes līmeni,
... ir laiks restartēt un uzlabot savstarpējo komunikāciju.
Neatkarīgi no komandas darba stila (klātienē, hibrīdi vai attālināti), kopīgs skatījums komandas koučinga vai treniņu veidā, liks veselīgi un kritiski paraudzīties uz esošo komunikāciju un veicinās savstarpējo sadarbību neatkarīgi no amatiem un lomām. Tas kalpo kā labs restarta pakāpiens labākai un efektīvākai, praktiskai saskarsmei, pat, ja līdz šim teorija ir zināma. Vienmēr ir labi atsākt no jauna!
Un vislabāk komandas komunikāciju var uzlabot esot paraugam – iedrošiniet viens otru paust
viedokli un iesaistīties komandas komunikācijas uzlabošanā!