Koučings - plāksteris visām dzīves kaitēm?
Arvien biežāk informatīvajā telpā tiek minēts koučings. Un liekas, ka tas kļuvis par tādu kā modes kliedzienu. Pat mazajā Latvijā ir daudz un dažādu kouču, taču vēl pievienojas starptautiskās vides treneri un eksperti, kā arī līderi ar ezotērisku piesitienu.
Kā visus atšķirt un saprast, kas ir kas, – un kāpēc man tas būtu noderīgi?
Koučings (latviski tiek tulkots kā izaugsmes treniņš, bet tā ir tikai daļa) būtībā ir kā starpdisciplinārs metožu kopums. Tieši tālab varbūt arī tas ir tik saprotams un populārs. Piemēram, Šveicē, koučinga formātu banku sektora uzņēmumos izmanto vairāku gadu desmitus. Jau biznesa saknēs ir ielikts, ka ar dzīvi apmierināts darbinieks ir kaut kas vairāk nekā tikai apmaksāts darbinieks. Savukārt darbiniekam tā ir iespēja reflektēt tēmas un tikt galā ar problēmām – vienalga, darba vai privātajā jomā.
Nu kādreizējais biznesa vides instruments strauji ienācis arī personīgajā vidē, un ir pieejams daudzās valstīs. Koučings ir darbs ar sevi - rūpīgs un dažreiz pat smags, bet rezultātā ļoti efektīvs un jēgpilns (tāpēc arī kouča izglītībai un profesionālai pieredzei jābūt gana pamatīgai, visaptverošai un dziļai).
Kad noder koučings
Koučinga metodes (tās pat ir populāras kā atsevišķi paņēmieni) var izmantot jebkurai dzīves vai darba vides tēmai. Tomēr bieži vien, balstoties uz savu pieredzi, kouči specializējas sev tuvās tēmās vai izceļ kādu vairāk, ja tai ir pieprasījums. Savukārt profesionālam koučam nesagādās problēmas sadarboties ar klientu jebkurā tēmā. Koučam jāspēj pielāgoties klientam, nevis otrādi.
Mēdz teikt, ka pie psihoterapeita jādodas tad, kad vēlies saprast pagātni, pie kouča – kad fokusējies uz tagadni un nākotni.
Koučingā Tev nemāca dzīvot (lūk, ļoti būtiska atšķirība!), un tas visvairāk noder tad, kad pats vēlies uzlabot esošo situāciju, sakārtot attiecības vai saprast, kāpēc Tevi kaut kas traucē. Visai reti mēs gribam runāt par dziļajām un personīgajām tēmām ar draugiem (kaut vai tāpēc, ka pazīstam viens otru), tāpēc ļoti noder neitrāls sarunu partneris. Koučs ir kā runājošs spogulis, un tieši ar kouča jautājumu palīdzību izdodas atspoguļot tēmu no visām pusēm un sabalansēti izgaismot turpmākos soļus.
Katram vecumam ir savs dzīves fokuss, kāpēc kāds izvēlas koučinga sesijas:
- Vecumā līdz 30 gadiem galvenokārt cilvēki taustās un meklē daudzas iespējas, dzīves mērķus;
- līdz 40 gadiem gribas vairāk pierādīt - sev un pasaulei, kā arī iekšēji izaicināt savu varēšanu;
- vecumā līdz 50 gadiem jau sāk parādīties nojausma, kā “dzīve strādā”.
Tajā visā esam katrs kā cilvēks ar savām domām un - apkārtējie cilvēki un apstākļi.
Koučings - tā ir mana iespēja apskatīties un sevi sabalansēt: kas ir manas vērtības, kur tās šobrīd atspoguļojas, kas un kāpēc man traucē, kā dzīvot manā vidē labākā saskaņā ar manām lomām, kāda ir mana ārpuse ar iekšpusi.
Kā notiek koučings
Koučinga sesijas ir ekskluzīvs laiks “sevis sakārtošanai”. Būtiski ir sesijās nonākt pie ilgtspējīga un noturīga rezultāta. Dažkārt pietiek veltīt konkrētai tēmai 2-3 sesijas, lai sagrupētu situāciju un rastu jaunas idejas turpmākajam. Lai rastu reālu skaidrību un “sakārtotu dzīvi”, ierasti nepieciešamas 6-10 sesijas – un kas tas ir salīdzinājumā ar frizieri, kuru regulāri apmeklējam gadiem.
Koučingā Tu:
- attīsti savu personību un briedumu
- piedzīvo līdzvērtīga līmeņa sarunas un attiecības
- saņem nedalītu uzmanību un klātbūtni
- iegūsti ceļa karti un atrodi savas atbildes uz jautājumu: “Kā man labāk darīt”
- gūsti atbalstu un iedrošinājumu
- esi līdzatbildīgs: koučs atbild par norisi un virzību, klients - par rezultātu
- saņem profesionālas zināšanas & pieredzi
Kāds ir labs koučs?
Pieredze rāda, ka tas, kurš pats būs pieredzējis līdzvērtīgas situācijas (starp citu, dažās koučinga skolās mācības uzsākt var tikai noteiktā vecumā un iekšējā briedumā), spēs būt labs klausītājs, empātisks virzītājs un viena līmeņa sarunu partneris.
Koučs ir labi un profesionāli sagatavojies pavadonis, kas ierāda virzienu un pavada ceļā, – pa ceļu, kur dodas klients. Un tas prasa no kouča pieredzi, talantu, sistēmisku metodes, pašrefleksijas prasmes, skaidru virzību un arī drosmi. Koučam ir jāspēj pieņemt visdažādākie cilvēki, visdažādākās domas un visos gadījumos jāsniedz virzošs atbalsts.